
  
   [image: Cover: Suing the Kremlin by Martin Sixsmith]
  
 
  
    

    [image: Suing the Kremlin: The Battle for Putin's Billions by Martin Sixsmith. Published by Swift Press.]
   

  

 
  
   Contents

   	Preface 
	Introduction 
	Part One 
	1. Berezovsky 
	2. Gusinsky 
	3. Khodorkovsky 
	4. The Partners 
	5. ‘They Didn’t Help Us; They’re Not Loyal’ 
	6. The Charges 
	7. The Trial 
	8. The Political Impact 
	Part Two 
	9. The Search for a Settlement 
	10. Yukos Destroyed 
	11. Intimidation 
	12. A Plea to Putin 
	13. Bankruptcy 
	14. The Kremlin and the Accountants 
	15. From Negotiation to Litigation 
	16. Arbitration – Jurisdiction and Admissibility 
	17. Arbitration – the Merits 
	18. Intrigue and Setback 
	19. Enforcement 
	Conclusion 
	Timeline 
	List of Persons Appearing in the Book 
	Notes 


   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  

  
   
   

  

  
   
   

  

 
  
   ‌Preface

   Vladimir Putin’s full-scale invasion of Ukraine in February 2022 made Russia an international pariah. Putin himself would be sanctioned and shunned by the international community, indicted as a war criminal and assured of a place in history’s darkest pages. But it wasn’t always that way. For much of his time in power, the West sought to curry favour with him, inviting Moscow into the international economic institutions that regulate world trade, accepting Russian investments and laundering Russian cash with little regard to its provenance.

   There were voices warning that Putin could not be trusted and that the West was storing up trouble for itself. This book tells the story of some of them. It is the result of research carried out over several years, with the indispensable help of my son, Daniel Sixsmith, whose tireless efforts locating original documents, trawling through Russian state archives and court records, have produced the evidence for the book’s conclusions. I would also like to thank my editor at Swift Press, Robin Baird-Smith, with whom I am pleased to say this is now my third book.

   London, March 2026

  

 
  
   ‌Introduction

   On 31 December 1999, when Boris Yeltsin unexpectedly resigned and Vladimir Putin became the acting president of Russia, he went on national television to declare his enduring support for democracy, civil rights, freedom and peace. ‘Russia’s first president has decided to resign and the powers of head of state have been transferred to me’, Putin told the Russian people.

   I promise you that the state will stand firm to protect the freedom of speech, the freedom of the mass media, ownership rights and all the fundamental values of a civilised society. Russia has opted for democracy and reform and will continue moving towards these goals [. . .] The New Year is a holiday when dreams come true and that is especially true this year. Let us drink to Russia in the new millennium, to love and to peace.1


   By 2019, Putin had changed. ‘The liberal idea has outlived its purpose’, he told the Financial Times. ‘The liberal idea has become obsolete. It has come into conflict with the interests of the overwhelming majority of the population.’2 In 2022, with his troops advancing into Ukraine, love and peace were no longer on his wish list.

   For years, the Western elites hypocritically assured us of their peaceful intentions. The West lied to us about peace while preparing for aggression, and today they no longer hesitate to openly admit it [. . .] Russia’s future is what matters the most. Defending our Motherland is the sacred duty we owe to our ancestors and descendants. The moral and historical truth is on our side.3


   *  *  *

   Back in 1999, Putin was echoing the political choices that Russia had made in the preceding eight years. Yeltsin had declared his commitment to democratic values, private ownership of the economy and friendship with the West. As Yeltsin’s prime minister, Putin had supported the new liberalism and the world was convinced that he would continue to do so as president. George W. Bush, Tony Blair and other Western leaders all said they could trust him. But that’s not how it worked out.

   So, what happened? There’s a clue in Putin’s speech. The prominence he gives to the sanctity of ‘ownership rights’ reflects the importance of post-Soviet Russia’s epochal shift from a centralised socialist economy to the new model of private enterprise and private ownership. It was a potent token of Russia’s new identity, a guarantee in the eyes of the world that Moscow had joined the community of Western nations, no longer mired in the old statist authoritarianism.

   But Putin’s affirmation of the privatisation process was also an acknowledgement of some complex political realities. When Yeltsin sold off the country’s state-owned industries, he created a new class of very wealthy individuals who had acquired economic and, increasingly, political influence. Yeltsin’s electoral weakness in the mid-1990s had led him to seek their financial backing and that had left the Kremlin in hock to a handful of powerful men.

   The oligarchs, as they came to be known, included entrepreneurs such as Boris Berezovsky, Vladimir Gusinsky, Mikhail Khodorkovsky and Vladimir Potanin. Berezovsky declared, perhaps exaggeratedly, that seven of them owned more than half of the Russian economy and controlled nearly all the country’s media.4 By the late 1990s, their influence over Yeltsin and the policies of his government had become substantial. Berezovsky, in particular, was regarded – and regarded himself – as the grey cardinal, the real power behind Yeltsin’s throne. And if they ran Yeltsin’s government, they fully intended to do the same with the new man.

   It was at Berezovsky’s suggestion that Yeltsin had appointed Putin prime minister, a move that ensured his elevation to the presidency when Yeltsin stepped down. Berezovsky felt Putin owed him for it and expected gratitude and loyalty. But once in power, Putin failed to show it, earning Berezovsky’s undying enmity. And when Khodorkovsky let it be known that he might stand against him for the presidency, Putin had him arrested. The showdowns convulsed Russian politics and influenced the country’s future.

   Because their wealth depended on the survival of the free market, the oligarchs were natural champions of Western-style capitalism. They decried the repressions of Russia’s past and spoke up for civil freedoms. By the turn of the millennium, they were among the standard bearers for liberal democracy. But there were others in positions of power who abhorred their support for Western values and Putin was forced to choose between the worldviews of two opposing camps.

   When Putin turned his back on the oligarchs, it set Russia on the road to authoritarianism. He crushed his challengers and confiscated their businesses, persecuting those who stood against him. He put their assets under the control of his friends, who creamed off billions from state-owned corporations. In 2022, Fortune magazine estimated Putin’s personal wealth to be $200 billion.5 The revenues from the companies he stole – oil, gas, mineral resources and others – allowed the Kremlin to amass an unparalleled national war chest. In February 2022 he used it to invade Ukraine.

   The people Putin robbed and imprisoned, or whose colleagues he tortured and murdered, tried to fight back. Berezovsky, Gusinsky, Khodorkovsky and the American entrepreneur Bill Browder all strove to regain the property and wealth he seized from them. Berezovsky moved to London, called for an uprising and was seemingly killed by Putin’s agents. Gusinsky was publicly humiliated, imprisoned and driven out of Russia. Khodorkovsky was convicted on trumped-up charges of embezzlement and sent to a Siberian labour camp. Browder convinced the US Congress to impose sanctions on the Kremlin officials who confiscated his company but recouped none of his stolen assets.

   For all their efforts, the dispossessed tycoons failed to land a meaningful blow on Putin. But revenge is best served by cool heads and sharp minds. Behind the scenes, a team of legal experts spent twenty years pursuing Putin in the courts of the world, arguing for the principle that private ownership must be protected from the predations of a rapacious, capricious state. The lawyers faced threats and intimidation: one of them died in an unexplained helicopter crash, having told his father that ‘if anything happens to me in the next few weeks, it won’t be an accident’.6 But they convinced an arbitral tribunal sitting at the international Permanent Court of Arbitration in The Hague to condemn Putin’s campaign of corporate theft and declare the Russian Federation liable to pay world-record damages of $50 billion (now over $60 billion including backdated interest).

   The Kremlin fought the case at every step, sending its litigators to do battle in court, using lies, bluster and coercion in a legal drama of twists, turns and mounting tension. But the Tribunal’s judgment meant the lawyers could begin to sequestrate Moscow’s assets abroad. Their ingenuity and persistence had brought the world’s most powerful dictator to account and opened the way for the Kremlin’s resources to be seized. This is the story of how they did it.

  

 
  
   ‌Part One

  

 
  
   ‌1

   Berezovsky

   The oligarchs made their fortunes in the Yeltsin decade of the 1990s, when Russia was reeling from the collapse of the Soviet Union and trying desperately to turn itself into a Western-style market democracy. The ideological restrictions that for seventy years had prohibited economic enterprise and the creation of personal wealth were lifted. Private business was no longer a criminal offence; suddenly it was officially encouraged and there were plenty of people ready to try their hand.

   Buoyed by his victory over the hard-line Kremlin Communists, Boris Yeltsin committed himself to a programme of ‘economic shock therapy’, propounded to him by Western economists led by Harvard University’s Jeffrey Sachs and enthusiastically seconded by liberals in the Russian government, most notably the Prime Minister Yegor Gaidar and the economic guru Anatoly Chubais. The aim was to transform Russia from a stagnant central command system built on the deadening principles of nationalised industry and the suppression of market forces, into a rejuvenated market economy where competition and private enterprise would breathe new vigour into the state.

   At the instigation of his US advisers, Yeltsin took radical steps to create a class of share owners in Russia. Beginning in 1992, he transferred large sectors of what had been state-owned industries to private ownership. Like Britain’s Margaret Thatcher in the 1980s, he wanted a share-owning democracy that would give people a stake in the system and discourage attempts to overthrow it. The Harvard economists convinced Yeltsin that delay would increase the scale of the task and that the transformation had to be completed before the Communists could regroup and turn back the clock. Only by creating a new business elite and a middle class with a vested interest in the status quo could they be sure the Communists would never regain power; leaving the economy full of nationalised industries would make it easy for communism to return.

   The reformers acknowledged that the speed of the change – essentially, the biggest and fastest privatisation exercise ever undertaken anywhere in the world – would cause short-term pain, but they believed the long-term gain would make it worthwhile. While Yeltsin bought into the principle of privatisation, he struggled with the means to implement it. He was determined that state assets should not be sold to foreign buyers; but home-grown investors with enough capital to buy the colossal industries he was selling off were few and far between.

   His first attempt at privatisation, masterminded by Gaidar and Chubais in late 1992, was a voucher scheme that aimed to ‘give away’ many of Russia’s state industries to the Russian people. Every citizen was sent a voucher worth 10,000 roubles (approximately $60), each one representing a very small stake in the country’s economy. It was a brave attempt to create a shareholding middle class overnight, but it failed. It failed because the people who did have money, and who had the inside knowledge that the vouchers were the key to untold future wealth – entrepreneurs like Boris Berezovsky, Oleg Deripaska and Mikhail Khodorkovsky – went out and bought up the vouchers by the hundreds of thousands, often failing to pay a fair price, sometimes as little as a bottle of vodka, to the ordinary Russians who owned them. They could then turn up at government sales with suitcases full of vouchers and trade them in for businesses and property at knock-down prices. Even the mathematics of the operation seemed illogical. The population of Russia was 150 million, so 150 million vouchers were issued, meaning that the greater part of the Russian economy was apparently being valued at a mere $9 billion. No wonder the oligarchs were determined to buy it up.

   They weren’t going to stop there, though. Acquiring Yeltsin’s vouchers gave them control over some lucrative industries. But as well as wealth, the oligarchs aspired to political power and some of them attained it. A plutocratic new order emerged in which the business and political elites became closely intertwined and increasingly interdependent. The oligarchs were widely reviled by ordinary Russians, who saw and resented their vulgar shows of flaunted wealth and accused them of ripping off the people’s property; but in the new Russia of the 1990s, they were influential figures. They created their own ‘oligarchs’ union’ with a club on Moscow’s Sparrow Hills and close ties to the key people in Yeltsin’s presidential entourage. The ‘voucher’ years of 1992 and 1993 saw the origins of a strategic pact between big business and big power politics. It would mutate into a Faustian bargain, with each side believing it had a hold over the other. And it would eventually lead to acrimony and conflict when the partners felt the terms of the pact were being broken.

   *  *  *

   In 1996, I was in the middle of my second lengthy posting as the BBC’s Moscow correspondent, and I remember how close Yeltsin seemed to losing power. Presidential elections were scheduled for June, and the opinion polls were not favourable. Inflation was soaring, people were losing their jobs, crime was rampant, food was short. After five years of Western-style market democracy, the Russian people were beginning to decide they didn’t like it. The Communist Party, under the leadership of Gennady Zyuganov, had a healthy lead in the polls.

   Then something remarkable happened. Yeltsin, who’d had two heart attacks and looked like death warmed up, suddenly hit the campaign trail dancing the samba and bursting with energy. Together with many Russians, I was shocked by the transformation.

   We heard later that Yeltsin’s doctors had given him a mighty dose of adrenaline. But even more powerful than the drugs was the effect of a deal he had struck with the oligarchs. On 30 March 1995, Khodorkovsky and the banker Vladimir Potanin had visited the Kremlin with a message for the president. At a meeting with Yeltsin’s economic adviser and deputy prime minister, Anatoly Chubais, Khodorkovsky and Potanin announced that the nine leading oligarchs were willing to make Yeltsin a loan of $1.8 billion to finance his electoral campaign, to meet people’s wages that the state had been unable to pay for several months and to dish out sweeteners to the electorate. They would also put the might of their media resources – newspapers, radio, national and local television stations – at the service of Yeltsin’s re-election effort. It was clear that the deal was in all their interests: Yeltsin needed the cash to bolster his flagging presidency, and the oligarchs needed Yeltsin back in the Kremlin to keep out the Communists, who would undoubtedly have renationalised the privatised state industries that were the source of their wealth.

   But Potanin made it clear that they weren’t doing it out of the goodness of their hearts. As surety for their cash, the oligarchs would require the government to put up the deeds to Russia’s biggest remaining state enterprises, including iron, steel, gas and oil, all of which had been excluded from privatisation on the grounds that they were of vital national importance to the Russian state. Since there was very little chance of the bankrupt government ever repaying the loans, the agreement would become known as the ‘loans for shares’ deal and it provoked criticism that the oligarchs were blackmailing Yeltsin into handing over the prized possessions of Russian industry. If Yeltsin succeeded in winning the election, the assets they held to guarantee their loans would be put up for auction and they would get first refusal on buying them.

   In the event, Yeltsin managed with the oligarchs’ help to reverse the disastrous poll figures and beat the Communist candidate in the second round of voting in July 1996. The oligarchs now came to claim their prize. In September, the government organised a series of auctions for the firms that had been offered to them as collateral for their loans. In each case, the only bidder for the assets in question transpired to be the oligarch who had made the loan before the election. Potanin picked up Norilsk Nickel, the country’s leading metal producer; Berezovsky, with his partner and protégé Roman Abramovich, got the Sibneft oil company; and Khodorkovsky acquired a majority stake in the massive Yukos oil conglomerate, then Russia’s second-largest producer. The prices for all of them were considerably lower than their potential market value.

   For anyone living in Moscow in that autumn of 1996, the effects were evident. The new owners of the former state enterprises built shiny high-rise office buildings as their headquarters and travelled in private jets. The stock market soared. Potanin was appointed Yeltsin’s first deputy prime minister in charge of finances, the economy and state property, remaining in the post for seven months, during which he signed legislation forgoing repayment of the oligarchs’ loans and endorsing their retention of the company shares.

   Behind the scenes, things were less rosy. Yeltsin had been re-elected, but his government was strapped for cash. To raise money, it was forced to issue short-term bonds at interest rates of up to 200 per cent, which the oligarchs snapped up. The turnaround was remarkable. Berezovsky, Khodorkovsky, Potanin and the others, most of them still in their thirties, had started out less than a decade earlier doing petty business deals in defiance of a repressive state regime; now the Russian state was reliant on them for help.

   The oligarchs held weekly meetings in the Kremlin and were widely thought to be directing government policymaking. Berezovsky was named deputy secretary of Russia’s Security Council, but his wider influence was profound. He developed such close ties to Yeltsin and his family that the head of a leading political think tank declared him a modern Rasputin. Vyacheslav Nikonov, president of the Politika Fund, coined the label ‘The Family’ to denote the inner circle of advisers attached to Yeltsin’s younger daughter, Tatyana Yumasheva, who presided over the presidential court. ‘Berezovsky is influential’, Nikonov wrote, ‘not because he is a financial tycoon, but because he is a perfect political manipulator close to the family of the president.’1 ‘It began to appear that the state itself had been privatised’, wrote Olga Kryshtanovskaya of the Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences, ‘and that all decisions were being taken by a small group of financial magnates [. . .] Who, asked analysts, really ruled the country – politicians or businessmen?’2

   The unfailingly brazen Berezovsky declared that he had personally engineered Yeltsin’s re-election through the media blitz he had orchestrated3 and did not argue with suggestions that he was now pulling the president’s strings. Just a decade or so earlier he had been a lowly mathematics lecturer, dabbling in unofficial trading that reportedly saw him arrested by the Soviet authorities.4 When Mikhail Gorbachev loosened the restrictions on economic activity, Berezovsky had begun buying and selling Lada cars, eventually constructing a nationwide distribution service that earned him the money he needed to participate in the 1996 ‘loans for shares’ auctions. As well as Sibneft, his portfolio of businesses included a substantial stake in Aeroflot and effective control of the national television channel, ORT. At the height of his career, his estimated net worth was in excess of $3 billion.

   The authority of the ‘Family’ – and the influence of the oligarchs – was tested by the 1998 economic crisis. Global turmoil led to a run on the Russian stock market as investors sold off Russian stocks and, despite spending $27 billion of foreign reserves to support the currency, the Kremlin was forced to devalue the rouble. Shortly afterwards, it defaulted on its domestic debt and declared a moratorium on the repayment of its foreign loans.

   The Family’s political opponents – Kremlin hardliners who resented the introduction of ‘capitalist’ market economics – seized on the setbacks to denounce Yeltsin’s embrace of Western-style democratic freedoms and demand a return to more authoritarian, statist values. The prime minister, Yevgeny Primakov, a former head of Russia’s foreign intelligence agency, led the campaign to turn back the clock. His hand could be seen in a series of attempts to discredit the oligarchs, including the announcement of embezzlement charges against Berezovsky in connection with his stake in Aeroflot. In November 1998, in a move that would have consequences for everyone involved in it, a group of Federal Security Service (FSB) officers, led by a Lieutenant Colonel Alexander Litvinenko, held a televised news conference in which they claimed that unnamed politicians, whom everyone assumed to be associated with Primakov, had ordered them to assassinate Berezovsky.

   Forced to choose between liberals and hardliners, Yeltsin chose the former. He fired Primakov in May 1999 and reaffirmed his commitment to the free-market democracy championed by the oligarchs.5 With presidential elections due in two years’ time, the Family began the search for a credible successor to Yeltsin, a future candidate who could fend off the expected challenge from the Primakov camp. As always, they turned for advice to Berezovsky.

   Berezovsky had known Vladimir Putin since the early 1990s. After an unremarkable career as a middle-ranking KGB (Committee for State Security) officer, Putin had found a niche in post-Soviet Russia, becoming the head of the Committee for External Relations in the office of the mayor of St Petersburg. The city had long had a reputation for crime and corruption – Russia’s equivalent of 1920s Chicago – and Putin was involved in a series of questionable deals, including the provision of emergency food supplies for the city’s hard-pressed population. Documents bearing his signature showed payments leaving the council’s accounts for food that never arrived, and the money was not recovered. More funds disappeared into a shady construction company that subsequently built him a dacha. When city politicians demanded an inquiry, they were threatened and the case was dropped.

   But Putin was loyal and effective. By 1994, he had risen to deputy mayor, in charge of election campaigning for the party of Yeltsin and Yeltsin’s then prime minister, Viktor Chernomyrdin. Putin agreed a sweetheart deal for Berezovsky’s car-distribution business, Logovaz, to control the market in the city and Berezovsky showed his gratitude. He invited Putin to his villa in Spain and took him skiing in Switzerland,6 then persuaded Yeltsin to bring Putin into the Kremlin administration. In 1997, Yeltsin made him deputy chief of his presidential staff and, in 1998, head of the FSB. In July 1999, Berezovsky flew to Biarritz in France, where Putin was on holiday, to inform him that Yeltsin wanted him to become his prime minister, the fourth incumbent in the space of a year.

   Putin’s rise had been rapid, and it was not about to slow down. The parliamentary elections of December 1999 brought the long-awaited showdown between the Yeltsinite Family, with its liberal, free-market platform, and the proponents of statist authoritarianism, led by Primakov and the Moscow mayor, Yuri Luzhkov. Berezovsky was charged with creating a new political party, to be headed by Prime Minister Putin, that would see off the challenge of the hardliners, and he did a remarkable job. He named the party Yedinstvo (Unity), with slogans broad enough to appeal to wide sectors of the electorate without specifying much in the way of policy or ideology. The party’s logo of a Russian bear imbued it with an overtone of patriotism.7

   Even more effective were the abundant funds that Berezovsky poured into Yedinstvo’s campaign, channelled with Putin’s knowledge and agreement through his control of Aeroflot, and the blanket media support of ORT, Russia’s primary national television station, in which Berezovsky had an influential stake. ORT was particularly ferocious in its denigration of Primakov and Luzhkov, leading to complaints of slander and election interference, but Yedinstvo swept all before it.

   Putin’s victory in the Duma elections strengthened his standing as prime minister and cemented his position as Yeltsin’s anointed successor. ‘I don’t hide the fact that I helped and supported Putin’, Berezovsky told me later. ‘I created all the ideology of his new political party, Unity. The whole idea was created by me. The ideology was created by me. The symbol – you remember: the bear – was created by me.’8 Berezovsky had been instrumental in securing Putin’s political future. When he had done the same for Yeltsin four years earlier, he had been rewarded with a seat at the top table of power, and he expected similar gratitude from Putin.

   Berezovsky was to be disappointed. In sharp contrast to the laissez-faire, free-market democrat Yeltsin, Putin was contemplating a different future for Russia. On 31 December 1999, Russian television showed a low-key, gauche little ceremony, in which the old king – already in his gabardine mac and in a hurry to leave the stage – waved the young pretender into his new office, muttering ‘This is your desk’. Under the watchful eye of the Patriarch of the Russian Church, the nuclear briefcase was handed over and Yeltsin shuffled out to his car, struggling with his fur hat and subsiding into the back seat.

   The next day, Putin sent invitations to several of his former KGB and FSB colleagues, asking them to join him in the Kremlin. They would form a powerful clique known as the Siloviki, or Strongmen, and their arrival would have far-reaching consequences for the oligarchs and for Russia. Putin’s new aides, notably Viktor Ivanov and Igor Sechin, believed that Yeltsin’s privatisation programme had been a disaster. They felt it was madness to sell off strategic national assets such as the country’s oil and gas reserves, and they pressed Putin to reverse the privatisations.

   Putin did not act immediately. The representatives of the Yeltsinite Family were still in the Kremlin – including the Prime Minister Mikhail Kasyanov and economics chief Andrei Illarionov, not to mention Berezovsky himself – and they were urging the new president to preserve the liberal freedoms of the past decade. In February 2000, Putin told Russia’s leading businessmen that they should not expect special treatment from him and that his relationship with them would be the same as with anyone else, ‘the same as with the owner of a small bakery or a shoe repair shop’.9 In July, he called the oligarchs into the Kremlin to explain the rules under which they would be expected to operate. He made it clear that they would no longer enjoy the influence and privileges they had in the past, but privately he offered them a deal. He said he would not interfere with their business activities and would not reverse the privatisation process that had made them all rich, so long as they agreed to stay out of politics. And that meant they should not be funding political parties, they should not seek personal political leverage and, above all, they should not challenge or criticise the president. Some of the oligarchs took offence and their reaction was scathing. As the man who had brought Putin to power, Berezovsky felt he was being denied the respect and gratitude he deserved.

   In 2000, I knew what Putin was like. The West kept thinking he was moving Russia to democracy and that that was the reason he was fighting against ‘robber barons’ like me, as Mr George Soros described us, and I tried hard to explain to them that I don’t fight against Putin; I fight the regime he created. I told Putin himself that he was confusing our personal relations with our political positions. I told him, ‘I won’t carry on serving you just because you are my friend. I will never serve you if you betray our political interests.’10


   A dramatic showdown with Putin in the autumn of 2000 ended with Berezovsky fleeing to London, followed by a lifetime of implacable enmity. Putin seized his businesses – including ORT, which he transformed into a propaganda mouthpiece for the Kremlin – and began proceedings against him on fraud and embezzlement charges. Moscow issued an Interpol red notice for Berezovsky’s arrest, but the British government granted him political asylum.11 By the mid-2000s, his anger against Putin had become a consuming obsession. He had spent a large portion of his personal wealth trying to foment political unrest in Russia and had recruited other disaffected exiles to his campaign. Among them was Alexander Litvinenko, the FSB lieutenant colonel who had led the dramatic press conference in 1998, in which he claimed he had been asked to murder Berezovsky. Litvinenko had also fled to London and had become Berezovsky’s personal assistant, paid and housed by his mentor, vocal in his invective against their common enemy. In November 2006, Litvinenko died a terrible, lingering death, poisoned with polonium by the emissaries of the Kremlin. Berezovsky had no doubt that the assassination was ordered by Putin himself.12 The men who poured polonium into Litvinenko’s green tea in the Millennium Hotel in Grosvenor Square were FSB agents. Andrei Lugovoy and Dmitry Kovtun had known Litvinenko and Berezovsky from their Moscow days, so there was little reason to be wary when they showed up in London saying they had a business proposition. Litvinenko had drunk their poison unsuspectingly and Berezovsky told me that one of the men had come to his Mayfair office, where he and I were then sitting, the day before the poisoning. ‘We shared a bottle of white wine between the two of us. And it really was “between the two of us”, because we were alone. He had exactly the same opportunity to poison me as he did with Alexander.’13 Berezovsky led me into his study and pointed to an empty space in the corner of the room.

   There were traces of Polonium everywhere – here in my office; and the chair where [Lugovoy] was sitting, over there, had to be destroyed. The police took his chair away because the radiation on it was 800 times higher. And I told Lugovoy, ‘This trail follows you all over Europe . . . it is a fact. But the most important fact is that you are not here! If you are not guilty, and you know you are not guilty, then come here! Go to Scotland Yard!’ and I told him, ‘This is not Russia. Here, if you are right, you win. Come here and I will get you the best lawyers; I will pay for them. That’s it – that’s the only way to clean things up.’ And he said, ‘Oh, I will think about it . . .’14


   An influential political commentator on Russian national television had said that killing Litvinenko was like ‘killing Trotsky’s dog [. . .] when the real enemy is Trotsky himself’15 – an ominous reference to Berezovsky. I asked him why he thought he had been spared, while his friend had been murdered.

   Questions like that should be put to the person who gave Lugovoy his orders. You know that seven months ago, Putin signed a decree allowing Russian special services to kill so-called enemies of the state abroad who are simply political opponents? Putin can give orders to kill anyone he calls an enemy. But I am not an enemy of Russia; I love Russia. It is Putin who is the enemy of Russia.


   When I asked if he was afraid, he shrugged. ‘I am not a man who says he does not fear. But my safety is protected by the country I live in. Great Britain looks after its people, including those who have come to live here.’16

   *  *  *

   My last conversation with Berezovsky was in December 2012, four months after he lost an acrimonious, high-profile legal case in the English High Court against his former business partner, Roman Abramovich. Berezovsky’s contention was that Abramovich had forced him, using threats, to hand over his share of the Sibneft oil company at a disadvantageously low price. He was claiming £3 billion in damages. But the judge, Mrs Justice Gloster, sided with Abramovich, calling him ‘truthful and [. . .] reliable’. Berezovsky, on the other hand, was an ‘unimpressive witness’ who ‘regarded truth as a transitory, flexible concept, which could be moulded to suit his current purposes’.17

   Berezovsky struck me as unusually subdued. Defeat in the legal proceedings meant he would have to pay £35 million in costs and had dealt a blow to his self-esteem. But he had a proposal for me. It would be a good idea, he said, if someone were to write his biography and he knew how it should be done. ‘Do you remember The Godfather?’ he asked. ‘Do you remember how Al Pacino starts out as an honest man, determined not be part of his family’s mafia business, but gets drawn into a life of crime? Well, you should write my story the same way . . . only in reverse!’ It was true, Berezovsky conceded, that there may have been some dodgy dealing in his early years, but all that changed when he got rich: from then on, he said, his life had been a model of probity . . .

   I liked the biography idea; it would have been a challenge, but I never got to write it. Three months later, on 23 March 2013, Berezovsky was found hanging from a shower rail in his house near Ascot.18 It had the trappings of suicide, but the coroner recorded an open verdict19 and independent forensic experts produced evidence that he had been murdered. The shower rail was too weak to support the weight of his body, they testified; it would have collapsed if he had hanged himself on it. And the ligature marks around his neck were circular rather than V-shaped, an indication that he had been garrotted.20

  

 
  
   ‌2

   Gusinsky

   A year before his death, Boris Berezovsky created a Facebook account, on which his first post was an emotional ‘confession’, couched in the language of the Russian Orthodox Church. His ‘apology for the sins of my life’ reflected the emotional turmoil that engulfed him in the later years of his banishment from his homeland. ‘My years of exile have taught me that without repentance, we cannot move forward. In my life, I committed unrighteous acts, both deliberate and unwitting, as is written in the Prayer of Repentance [. . .] I repent and ask forgiveness for my greed.’1 His greatest regret, he confessed, was his part in Putin’s political ascendance. ‘I repent and ask forgiveness for bringing Vladimir Putin to power. I should have seen, but did not see, that he was a tyrant and a usurper who would trample on liberty and destroy Russia’s future. The fact that many of us did not recognise this does not excuse me.’2

   In his post, Berezovsky apologised for misusing the power of the mass media because it bequeathed to Putin the formidable tool of ORT. But he was right to point out that he was not alone in doing so. For much of the 1990s, another oligarch exercised as much media clout as Berezovsky did, and he, too, would feel the wrath of the Kremlin. In June 2000, Vladimir Gusinsky, the outspoken head of ORT’s main rival, NTV, was arrested and thrown into Moscow’s infamous Butyrka prison.

   Alarmed by the threat that Gusinsky’s arrest posed to business freedoms – and to their own livelihoods – 17 leading oligarchs addressed an angry petition to Russia’s Prosecutor General. Mikhail Khodorkovsky, Vladimir Potanin, Mikhail Fridman, Petr Aven and 13 others warned that Russia was embarking on a dangerous path. ‘Until yesterday we considered that we lived in a democratic country. Today we have serious doubts whether this is still the case [. . .] A precedent has been created that looks like the authorities are taking reprisals against a political opponent, and that such action could in future be directed against all those considered oppositionists – practically the entire business community.’3

   The signatories demanded Gusinsky’s release from pre-trial detention and vouched that he would not seek to flee from the charges. Gusinsky, in their opinion, was ‘a symbol of independent opposition media [. . .] and in a democratic society the attitude of the authorities towards such symbols must be absolutely correct and thoroughly unbiased’.4 The new president’s priorities, together with NTV’s critical attitude towards his government, ensured that Putin’s view of Gusinsky was anything but unbiased.

   Gusinsky left few who crossed his path indifferent. Volatile, ostentatious and combative, he prioritised making money over making friends. In the late 1980s, he took advantage of Mikhail Gorbachev’s perestroika reforms to sell copper bracelets that he claimed were imbued with mystical healing properties. His friendship with the future Moscow mayor, Yuri Luzhkov, helped him enter the newly deregulated world of banking and real estate. By 1994, Gusinsky’s Most-Bank controlled much of the City Hall budget, with a 2 trillion rouble balance sheet.5

   ‘I cannot say that I am an entirely honest man’, Gusinsky acknowledged. ‘Nor can any person who survived in this country before 1985, or who built great things after 1985. We all have things which we would not like to tell our children.’6 In the early 1990s, he seized on the potential for profit and influence in Russia’s new independent media. After decades of Soviet censorship, investigative journalists enjoyed great prestige. The independent press had helped to secure Boris Yeltsin’s rise to power and, in his first few years as president, he supported the ideals of free journalism. But when the media began to criticise his government, Yeltsin’s tolerance wore thin. The political crisis of 1993 brought reprisals against journalists who opposed him. Gusinsky responded by bankrolling a newspaper, Segodnya (Today), with a liberal editorial line, calling for greater economic and social reforms and criticising the corruption of the Yeltsin regime that held them back. Then he set up NTV, a news channel with slick production values and rapid-fire reporting, similar to America’s CNN. With its strapline, ‘News Is Our Profession’, NTV7 positioned itself as the ultimate truth-seeker, unafraid to challenge the powers that be. This would invite conflict with the Kremlin.

   Irritated by NTV’s critical coverage of the conflict in Chechnya, Yeltsin ordered his head of security, the hugely powerful Alexander Korzhakov, to ‘deal with this insolent Gusinsky’ and Korzhakov took him at his word.8 On 2 December 1994, Gusinsky realised his car was being trailed by unmarked vehicles carrying masked, armed men. His bodyguards rushed him into Most-Bank’s offices, from where he witnessed their ensuing, violent confrontation with Korzhakov’s Presidential Security Service. Gusinsky rang Moscow’s anti-terror unit and reported that unidentified armed assailants were besieging his offices, a mere stone’s throw from the Russian White House. Then he summoned news crews from the international press, who filmed the guns-drawn stand-off and Gusinsky’s bodyguards being held down in the snow.

   ‘Operation Faces in the Snow’, as it became known, would damage Yeltsin’s reputation. The daring democrat of 1991 now appeared a bullying autocrat, using force to silence critical voices. Gusinsky hid out in London for a few months, but was soon back in Russia, even more determined to cause trouble. ‘I’m an idiot’, he declared, ‘a ram from childhood. If you are going to threaten me, get lost!’9

   In the 1996 presidential campaign, Gusinsky signed up with the rest of the oligarchs to back Yeltsin and keep out the Communists. The journalists at NTV, Segodnya and his radio station, Ekho Moskvy, had benefited from the press freedoms following the end of the Soviet Union, so they were willing messengers. As Gusinsky correctly warned, ‘a Communist victory in the elections would take the country backwards and kill the whole profession of journalism’.10 NTV’s editorial support helped Yeltsin get re-elected. The station’s journalists thought up most of his campaign stunts and wrote his radio broadcasts.11 But, like Berezovsky, Gusinsky would fall foul of Yeltsin’s successor.

   Gusinsky declined to back Putin’s party in the December 1999 parliamentary elections. Instead, NTV endorsed his opponents, Yuri Luzhkov and Yevgeny Primakov, and ran scathing reports about the corruption surrounding the Yeltsinite Family. An important plank in Putin’s platform was a promise to win the war in Chechnya. He blamed a series of explosions in Russian apartment buildings in September 1999 on ‘Chechen terrorists’12 and harnessed the wave of anger they aroused. ‘We will pursue [the terrorists] everywhere’, Putin declared. ‘Excuse me for saying so: we’ll catch them in the toilet. We’ll wipe them out in the outhouse.’13 His tough-guy stance went down well, and Putin’s approval ratings climbed.14 But Gusinsky wasn’t finished. Forty-eight hours before the polls opened, NTV screened a documentary containing the incendiary suggestion that the apartment bombings had been a false-flag operation, carried out by the Federal Security Service (FSB) to boost Putin’s electoral chances. It infuriated the Kremlin. Putin despatched the press and broadcasting minister to berate the NTV management for ‘crossing the line’ and to inform them that they would henceforth be regarded as ‘outlaws’.15 Gusinsky failed to heed the warning. NTV had an immensely popular political satire show named Kukly or Puppets – similar to the British Spitting Image – which continued to ridicule the president.

   On 30 January 2000, Kukly showed a Putin-faced baby lying in a cot, endlessly shrieking ‘Wipe them out in the outhouse!’ only to be blessed by a fairy in the form of Berezovsky with a ‘magic television wand’ that turns him into a grown man, whose every hollow pronouncement is rapturously received by the bewitched political elite.16 Furious, Putin sent NTV a final warning that he must no longer feature in Kukly’s sketches and NTV announced on air that they were going to respect the president’s demand.17 Putin was indeed absent from the next episode. Instead, a puppet version of his chief of staff, Alexander Voloshin, was shown in the guise of Moses delivering the Ten Commandments ‘From the Lord God’ to the Russian cabinet:18

   Thou shalt not worship idols, except of the President;
Thou shalt have no Gods but Him, for a minimum of two terms;
Thou shalt not steal, except federal property;
Thou shalt not kill . . . unless they are in the outhouse and look Caucasian;
Thou shalt not bear false witness against your neighbours, except on the ORT channel.19


   
   
   
   
   For a thin-skinned Putin, it was too much. A few weeks later, he issued a presidential pronouncement on the role of the press.

   Journalistic freedom has been turned into a tool for big finance [. . .] a significant part of the media is dependent on the commercial and political interests of its owners. It allows them to use the media to settle scores, to make them into a source of disinformation and sometimes a means of fighting the state [. . .] the authorities have the moral right to demand that norms established by the state be observed.20


   On 11 May 2000, Gusinsky’s offices were raided by armed men claiming to be from the Federal Tax Police. Gusinsky was summoned by the Prosecutor General, charged with misappropriating state funds and dumped in the notoriously dangerous Butyrka prison. Journalists on all sides were horrified. Even Gusinsky’s opponents condemned the assault on press freedom. On an official visit to Madrid, Putin denied having ordered the crackdown, although at times he seemed to be struggling to keep a smile from his lips.21 When pressed on the subject two days later, after the letter from the 17 oligarchs had been made public, he seemed to soften his line. ‘I don’t think Gusinsky should have been arrested’, Putin conceded. ‘Perhaps house arrest would have sufficed.’22 Gusinsky was released the following day, amid speculation about what the affair meant for the oligarchs and the press.23 Gusinsky himself was in no doubt. ‘I’m certain the decision was taken personally by Mr President’, he announced live on NTV. ‘It goes without saying that the Kremlin has decided it needs to control everything. [It has] divided up the so-called oligarchs into friends and foes [своих и чужих], those who can help them and those who lie beyond the boundaries of control or agreement.’24 Plainly, Gusinsky was a foe. And he warned that Putin would not stop with him. ‘I have reliable information that the Kremlin is considering further arrests [. . .] some executives from Yukos [Mikhail Khodorkovsky’s oil company] are also being considered.’25

   The intimidation of Gusinsky, followed soon afterwards by the crushing of Berezovsky, were the first signs that Putin aimed to dismantle the media freedoms that had been in place since 1991. In May 2000, a leaked Kremlin document revealed that the castration of the media was orchestrated and deliberate. The newspaper Kommersant published extracts from a strategy paper titled ‘Reform of the Administration of the President of the Russian Federation’. ‘It has been agreed that taking control of the mass media is of strategic importance’, the document began. ‘In order to take over control of national and regional mass media organisations, it is necessary to compile precise information about them to reveal the weak spots of individual outlets and thus allow them to be controlled.’26

   A section entitled ‘Information War with the Opposition’ explained that if investigative journalism were allowed to continue, it would inevitably pursue the personal financial dealings of the president and his associates, including ‘the purchase of property by representatives of the presidential structures’. To deter such unwelcome scrutiny, ‘the Administration must make it clear to every opposition figure that as soon as he slings mud at the presidential side, he will inevitably receive the same treatment’.27

   In June, the Kremlin announced that Gusinsky’s state-funded loans would be called in,28 followed by further raids on his businesses and threats of criminal charges.29 ‘There were constant threats to put me in jail cells with tubercular prisoners and people with AIDS’, Gusinsky lamented. ‘I was indeed a hostage. When you have a gun to your head, you have two options: to meet the conditions of the bandits or take a bullet in your head.’30

   Gusinsky chose the former. On 20 July, it was announced that he would hand over control of his media holdings to the state-owned energy giant, Gazprom, for the relatively small sum of $300 million. Gazprom would then cancel the company’s debts of around $473 million. In a secret protocol appended to the deal, Gusinsky undertook to leave Russia and go into exile, in return for which the criminal charges against him would be dropped. He signed a non-disclosure clause, pledging to renounce ‘all steps, including public statements or dissemination of information, which would [. . .] lead to the discrediting of the State institutions of the Russian Federation’.31

   A week later, Gusinsky surfaced in Madrid and promptly reneged. The agreement had been signed under duress, he said, which made it invalid; Putin had used threats and strong-arm tactics to crush a political and business rival, to the shame of the Russian state. Moscow issued an international warrant for Gusinsky’s arrest, but a Spanish judge refused to extradite him. In April 2001, journalists at NTV found themselves locked out of their studios. Security guards informed them that only those who agreed to sign an oath of loyalty to the new Kremlin-imposed management would be allowed in.32 From his estate in Andalucía, Gusinsky raged, ‘I am sure that the night-time takeover of NTV was sanctioned by the president. This is a special operation of the KGB, which Putin represents. The government [decided to] unplug NTV, so there won’t be any opposition.’33

   In common with the other dispossessed oligarchs, Gusinsky was driven by the desire for revenge. He railed against Europe’s indifference to Putin’s crackdown at home and his militarism abroad. ‘Europe must do something about it’, he told a journalist from El País. ‘It’s a nightmare. Putin wants absolute power. Putin is a threat to Europe.’34 But his demands for redress got him nowhere. Three years of pleading to the European Court of Human Rights resulted in some comforting words – his arrest and prosecution had contravened Gusinsky’s right to liberty under Article 5 of the European Convention for Human Rights, the Court ruled, constituting a politically motivated abuse of state power under Article 18 of the Convention – but the Kremlin just shrugged. The compensation awarded to Gusinsky, the paltry sum of 88,000 euros, was less than a gnat’s bite.35

  

 OEBPS/image/1.jpg
SUING

THE
KREMLIN

THE BATTLE FOR PUTIN’S BILLIONS

Martin Sixsmith





OEBPS/image/cover.jpg
MARTIN SIXSMITH






